torsdag 13 maj 2010

Dockkläder

Jag har aldrig sytt dockkläder. Med en mamma som alltid försåg sina yngre döttrar med kläder till dockorna så behövdes inte det. Min storasyster, däremot, hon sydde och virkade jättemycket till sina dockor men vi småsystrar fick aldrig låna de kläderna. När mina syskon blev vuxna och så småningom fick egna barn, så fick dom min lillasysters och mina dockor och kläderna försvann. Jag har bara en docka kvar från när jag var liten men hon, stackarn, hade bara en kort koltklänning och en kortärmad jacka. Inte mycket till kläder ens för en docka.

På 90-talet köpte jag dockmönster från ICA-kuriren och nu i april sydde jag min första dockdräkt. Det blev en mysoverall av tygrester. Min docka, Bella, ser riktigt välklädd ut numera där hon står i mitt köksfönster.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar